top of page
Skribentens bildEmma Wretman

4 tips för att göra marknadsfunktionen till en intäktsgenerator

Det är inte ovanligt att företag betraktar marknadsfunktionen som ett kostnadsställe snarare än en intäktsgenerator. Men med en bra strategi kan marknadsföring vara en av de mest effektiva sätten för att driva ett företags tillväxt. 

 

En bra strategi grundar sig i datadriven marknadsföring, vilket innebär att beslut baseras på insikter från data istället för att enbart förlita sig på intuition. Man använder helt enkelt data som vägledning för att förstå och engagera målgrupper mer effektivt för att maximera sin ROI. 

 

Här är 4 tips för att skapa en datadriven strategi för den som vill göra marknadsfunktionen till en intäktsgenerator:

 

1. Integrera sälj och marknad.

Ett nära samarbete mellan sälj och marknad är nödvändigt för att marknadsfunktionen ska kunna bidra mer till intäkter. Sätt mål och mätetal för sälj och marknad som går i linje med varandra och som i sin tur relaterar till företagets övergripande målsättning. Skapa gemensamma kampanjer och utvärdera resultat tillsammans. Sälj och marknad kan garanterat ta lärdomar från varandra för att lära känna målgruppen bättre, vilket kommer hjälpa båda parter att nå ut och öka konverteringsgraden. 

 

En påminnelse för att kunna samarbeta är att välja KPIer som passar både sälj och marknad. Att räkna på ROI för marknadsaktiviteter eller LAC, dvs vad ett lead kostar, kan exempelvis vara användbara mätetal.

 

2. Nyttja data och analys

Data är en viktig nyckel till att förstå kundens beteende. Med datadriven analys kan du optimera dina aktiviteter utifrån vad som faktiskt får kunder att konvertera. Idag finns dock en enorm mängd data, och all data är inte värdefull att titta på. Det är stor skillnad mellan att observera data och att faktiskt få värdefulla insikter från den. Det finns många olika verktyg för att samla in, sålla och analysera data beroende på behov. Nyttja dessa så att marknadsfunktionen slipper göra detta manuellt och istället kan lägga sin tid på strategisk planering. Här hittar du en guide till att välja rätt analysverktyg. 

 

En påminnelse när du sållar bland data är att fundera på varför du tittar på just denna data, vilka konkreta beslut kan du fatta baserat på den?

 

3. Optimera och konvertera 

Genom att skapa värdefullt innehåll som engagerar och utbildar kan företag positionera sig som ledande experter och skapa förtroende. Varumärkesbyggande marknadsföring är en nödvändig och långsiktig strategi men som tar tid att bygga upp. För att läsarna ska omvandlas till leads och slutligen till betalande kunder är det därför även viktigt med en strategi för konverteringsgenerering. Använda call-to-actions och se över landningssidor så att det är lätt att konvertera och optimera din strategi kontinuerligt. 

 

En påminnelse för att kunna få fler hemsidebesökare att konvertera är att använda webbanalys. Med webbanalys får du insikt i användarbeteenden och kan identifiera förbättringsområden, mer om det kan du läsa här.

 

4. Få med VD och ledningsgrupp på tåget

Många VDar och ledningsgrupper har svårt att ta till sig marknads möjligheter att bidra till ökad försäljning. Oftast beror detta på att marknad och ledningsgrupper talar olika språk. För att kunna nå VD och ledningsgrupp bör man därför skippa alla buzzwords kring marknadsföring och istället prata om affärsmöjligheter. Istället för att prata om hur många som läst nyhetsbrevet eller Googles sökresultat berätta om antalet leads som kommit in och hur många av dem som blivit affärsmöjligheter. 

 

En påminnelse är att vara transparent och presentera vad som historiskt fungerat men också vad som inte fungerat. Detta kommer hjälpa dig att vinna förtroende. Det är bättre att du presenterar den informationen än att bli konfronterad med den.

 

Genom att integrera marknadsföring och försäljning, nyttja datadriven analys, löpande optimera för att öka konverteringsgraden och kommunicera så att VD förstår kan marknadsfunktionen inte bara stödja, utan även direkt driva företagets intäktstillväxt.


Kontakta oss så hjälper vi dig att skapa en datadriven strategi för din marknadsföring!

Comentários


bottom of page