top of page
Skribentens bildEmma Wretman

Den stora guiden: Dataanalys för nybörjare

Data har blivit en av de mest värdefulla tillgångarna för dagens marknadsförare. Med dataanalys är det möjligt att förstå kundbeteenden, optimera kampanjer och fatta välgrundade beslut för att driva tillväxt och lyckas med sin marknadsföring. Men idag finns det så enormt mycket data och det kan kännas komplext, tidskrävande och överväldigande. Så hur kommer du igång? Vad ska du tänka på för att datadriven marknadsföring ska underlätta ditt jobb som marknadsförare och inte bli ytterligare en belastning? I denna guide kommer vi att utforska grunderna i dataanalys för marknadsföring och visa hur du kan använda data för att förbättra din marknadsstrategi.


Vad är Dataanalys?

Dataanalys för marknadsföring

Först och främst, vad är dataanalys? Dataanalys innebär att samla in, bearbeta och tolka data för att få insikter som kan användas för att fatta beslut. Inom marknadsföring kan dataanalys hjälpa dig att förstå din målgrupp, identifiera trender och mäta marknadsaktiviteter för att förstå vilka aktiviteter som presterar bäst och vad du ska lägga sin tid och budget på. 



Tips för hur du kommer igång med dataanalys:


1. Definiera dina mål

Innan du påbörjar din dataanalys är det avgörande att du tydligt definierar dina mål. Vad är syftet med din marknadsföring? Vill du exempelvis öka antalet leads, bygga varumärkeskännedom eller driva mer trafik till din webbplats? Genom att sätta upp specifika och mätbara mål kan du utveckla en strategi för din dataanalys som fokuserar på de områden som är mest betydelsefulla för företaget och dess tillväxt.


Säkerställ att dina marknadsföringsmål är i linje med företagets övergripande mål. Inte bara för att garantera att dina aktiviteter stödjer företagets vision och strategi, utan också för att underlätta när du ska motivera din budget och presentera dina resultat för ledningen. Genom att koppla dina mål till företagets större ambitioner kan du tydligare visa hur din marknadsföring bidrar till den övergripande tillväxten.


2. Samla in data

Att samla in relevant och korrekt data är en grundläggande del av processen för dataanalys. Det finns många källor till data som du kan använda för att få insikter om din marknadsföring. Här är några vanliga exempel: 


  • Google Analytics 4 som är ett webbplatsanalysverktyg är populärt för att spåra och analysera trafik på din webbplats. Med Google Analytics 4 kan du t.ex se hur många besökare din webbplats har fått under en viss period, identifiera populära sidor, förstå varifrån dina besökare kommer och analysera beteendet hos dina besökare.


    Tips: Börja med att sätta upp viktiga händelser (mål) i Google Analytics 4 för att spåra specifika händelser som t.ex att fylla i ett formulär eller genomföra ett köp. Vill du ha hjälp? Kontakta oss så löser vi det


  • Sociala medieplattformar erbjuder egna analysverktyg som Facebook Insights, Instagram Insights och LinkedIn Analytics. Här kan du få större förståelse över hur dina inlägg presterar, hur du når din målgrupp och vilka som följer och engagerar sig. 


  • Det finns även verktyg för e-postmarknadsföring som Mailchimp och HubSpot som erbjuder detaljerad statistik om dina e-postkampanjer. Du kan exempelvis se öppningsfrekvens,  klickfrekvens, meddelanden som studsat och vilka länkar som klickas mest i mailet.


  • CRM-system som Salesforce och HubSpot CRM hjälper dig att hantera och analysera kunddata. Du kan spåra interaktioner med kunder, försäljningshistorik och kundens resa. Med den här typen av information kan man exempelvis segmentera kunder baserat på deras beteenden och preferenser för att skapa mer personliga och effektiva marknadsföringskampanjer.


3. Organisera data

Med all data som finns är det lätt att känna sig överväldigad, och all data är faktiskt inte relevant att titta på. Det är viktigt att strukturera din data för att säkerställa att din analys blir rätt. När du väljer ut vilken data du ska titta på så behöver du fundera på syftet med din data. På Informind brukar vi alltid tipsa om att utgå från frågan “Vad kan jag fatta för konkreta beslut baserat på det här?”  Det är viktigt att ha en tydlig plan som baseras på dina mål. Det är även viktigt att vara konsekvent när du väljer ut, strukturerar och organiserar din data så att du kan jämföra data över tid. 


Tänk på: Var uppmärksam på om du verkligen jämför äpplen med äpplen när du jämför data som kommer från olika plattformar. 


4. Analysera data

Nu när du har all data är det dags att faktiskt förstå vad den säger, det gör vi med dataanalys. Här är några grundläggande analysmetoder:


Deskriptiv analys: Vad hände? (t.ex. antalet besökare på din webbplats) Denna typ av analys ger en översikt över historiska data och hjälper till att identifiera trender och mönster.


Diagnostisk analys: Varför hände det? (t.ex. varför minskade försäljningen i juli?) Här försöker man hitta orsakerna bakom de händelser och trender som identifierats i den deskriptiva analysen.


Prediktiv analys: Vad kommer att hända? (t.ex. förutsägelse av framtida försäljning baserat på historiska data) Det hjälper organisationer att planera och förbereda sig för framtida utmaningar och möjligheter.


Preskriptiv analys: Vad ska vi göra? (t.ex. rekommendationer för framtida marknadsföringsåtgärder) Här handlar det om att föreslå konkreta åtgärder baserat på insikterna från de andra analysmetoderna. 


Reaktiv vs Strategisk analys

Ett vanligt misstag när man arbetar datadrivet är att man fokuserar för mycket på reaktiv dataanalys av marknadsföringen framför att arbeta med strategisk dataanalys. Det innebär att man främst tittar på sin data i efterhand. Man utvärderar exempelvis en kampanj efter att den har varit live. På Informind brukar vi därför rekommendera att man använder dataanalys strategiskt inför och under kampanjen. Det innebär att man sätter en strategi inför en kampanj och sedan kontinuerligt följer upp och optimerar strategin under tiden.


5. Visualisera och presentera data

Att visualisera data gör det lättare att förstå och kommunicera insikter. Genom att skapa diagram och grafer kan du presentera dina resultat på ett tydligt sätt som gör din data begriplig för andra. Skippa buzzwords och marknadsföringstermer om du kommunicerar utanför marknadsfunktionen, tala samma språk som den du presenterar data för. Vill du skapa egna diagram och grafer kan du använda verktyg som Excel, Google Looker Studio eller Tableau för att visa dina resultat. Vill du inte det kan du använda Informinds dashboards och färdiga rapporter.


Många VDar och ledningsgrupper har svårt att se vilka enorma möjligheter marknad har till att bidra till ökad försäljning. För att kommunicera dina insikter till ledningen är det viktigt att tala samma språk och inte använda för mycket fina marknadsföringsbegrepp. Fokusera på att presentera hur marknadsföringsaktiviteterna går i linje med företagsmålen och hur de konkret bidrar till affärsmöjligheter och tillväxt. En påminnelse är att vara transparent och presentera vad som historiskt fungerat men också vad som inte fungerat. Detta kommer hjälpa dig att vinna förtroende. Det är bättre att du presenterar den informationen än att bli konfronterad med den.


Informind beräknar exempelvis KPIer som Lead Acquisition Cost (LAC) och Return on Investment (ROI). En av anledningarna till att vi rekommenderar dessa KPIer är just för att de ofta går i linje med ledning och säljs KPIer och hjälper andra att förstå hur marknad faktiskt bidrar till tillväxt och affärsmöjligheter. 


6. Fatta beslut och agera

Det är stor skillnad mellan att observera data och faktiskt fatta beslut på den. Så använd insikterna från din dataanalys för att fatta beslut och vidta åtgärder. Detta kan innebära att justera din marknadsföringsstrategi, lansera nya kampanjer eller förbättra kundupplevelsen på webben. Här är några exempel på hur dataanalys kan förbättra din marknadsföring:


  • Förbättrad kundsegmentering: Genom att analysera kunddata kan du skapa mer exakta segment och rikta dina kampanjer mer effektivt. 

  • Optimering av kampanjer: Dataanalys gör det möjligt att mäta kampanjer i realtid och göra justeringar för att förbättra resultaten. 

  • Identifiering av trender: Genom att analysera historiska data kan du identifiera trender och förutse framtida beteenden. Detta kan hjälpa dig att vara proaktiv och förbereda dig för kommande förändringar på marknaden.

  • Målgruppsanalys: Analysera data för att förstå vilka målgrupper som mest sannolikt kommer att konvertera och anpassa dina marknadsföringsstrategier för att nå dessa grupper.

  • Effektivisera marknadsbudget: Genom att analysera resultat för olika marknadsföringskanaler kan du avgöra vilka kanaler som presterar bäst och optimera din marknadsföringsbudget.


Dataanalys är en kraftfull metod för att förbättra din marknadsföringsstrategi. Genom att förstå och använda data kan du fatta mer välgrundade beslut, optimera dina aktiviteter och nå dina och företagets affärsmål. Att hantera data kan kännas överväldigande men det behöver inte bli mer komplext än vad du gör det till, så börja med att lära dig grunderna och ta det därifrån i små steg! 


Vill du få stöd med din dataanalys så samlar Informind all data från olika kanaler och kampanjer på ett ställe och presenterar din data i lättnavigerade vyer. Verktyget beräknar även KPIer åt dig och erbjuder skräddarsydda färdiga rapporter som du kan ta fram med ett knapptryck.


Vill du testa verktyget? Klicka här. Är du inte redo att testa men har frågor du vill bolla om dataanalys eller vill du kanske bara få lite råd och tips? Kontakta oss


Comments


bottom of page